Herhaal lussen met counter

Herhalingen

Hier haal 2 twee maal nectar op: ronde 1 => 1 nectar   ronde 2=> tweede nectar

Je kunt ook een herhaal lus in een herhaal lus zetten (of meer keren).

 

Probleem bij deze herhalingen is dat ze altijd  met 1 opgehoogd worden:  1, 2,  3  (heet een increment van 1 = moeilijke naam)

Als we bijvoorbeeld eerst 1 stap vooruit gaan, dan 4 stappen,  7 stappen, 10 stappen  en 13 stappen kunnen we de gewone herhaal lus niet gebruiken

Vaak wil je niet 1 maar bijvoorbeeld met 3 ophogen:  dus 1, 4, 7, 10, 13 en verder

 

In dit voorbeeld gebruiken weeen  counter (teller in het nederlands) dit  is eigenlijk hetzelfde als een herhaal lus alleen kunnen nu zelf kiezen hoe groot de stappen zijn.

 

Links zie een counter met daarin een gewone herhaling 0,1,2   – lees de counter moet beginnen bij 0 en stoppen bij 2 – maar hij moet stappen van 1 maken

  1. Dus een counter heeft een begin getal (waarde)
  2. hij heeft een eindwaarde
  3. hij heeft een waarde voor de grootte van de stappen

Opletten dus een counter heeft 3 waarden.

Als je de counter hebt bepaald dan moet je hem gebruiken  met het blokje “counter” in plaats van een getal: na elke ronde (stap) veranderd de waarde van de counter

Hieronder : counter is in de eerste ronde 1, tweede ronde 1 + 4= 5 derde ronde 5+ 4=9

In de eerste ronde wordt er 1 nectar gehaald

In de tweede ronde wordt er 5 nectar gehaald

In de derde ronde wordt er9 nectar gehaald

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je in programmeer taal kijkt zie je  deze tekst